söndag 24 april 2011

Vad är sociala nätverk?

Ett socialt nätverk är ett antal noder (enheter) sammankopplade i ett nätverk och placerat online på webben. Landesbergen (2010) menar att det finns en viktig distinktion mellan social media och sociala nätverk. Han skriver att social media är ett verktyg för kommunikation som i sin tur stödjer kommunikationen inom sociala nätverk.

Simpson (2008) publicerar i sin artikel en definition av social media som “webbaserade tjänster som tillåter indiviter att (1) skapa en öppen eller halvöppen profil i ett slutet system, (2) definiera ett antal andra användare som de har en koppling till (3) se och hantera sina kontakter och de som andra har inom samma system.” (egen översättning)

Light & McGrath skriver att sociala nätverkssidor är allt mer populära sidor för folk att umgås och hålla kontakten. Samt att organisationer av olika slag snabbt har insett möjligheterna för bland annat marknadsföring och rekrytering.

Facebook, LinkedIn och Twitter är alla exempel på sociala nätverk där alla medlemmar har samma möjlighet att kontakta varandra. En ‘vänskap’ på Facebook eller att vara ‘connected’ på LinkedIn ger båda parter samma inflytande. På Twitter däremot kan någon följa någon annan utan att den personen följer tillbaka. Det finns dock alltid möjlighet att kontakta vem som helst på Twitter. OECD (2007) lyfter fram begreppet ‘den deltagande webben’ (participatory web) och det är en viktig definition när man talar om sociala nätverk. Just det att alla har möjlighet att delta, att alla är en nod i nätverket.

Pfeil, et al (2008) har undersökt olika åldersgrupper på MySpace, ett annat socialt nätverk främst inriktat på musik. Det mest signifikanta i min mening som de fann efter att ha studerat det är att äldre användare har en mer diversifierad grupp av kontakter än tonåringar. Tonåringar däremot använder mer funktioner på sidan, till exempel laddar upp video eller musik. Generellt intressant är dock att flera åldersgrupper använder sig av sociala nätverk, att det inte är en företeelse isolerad till en viss tid i livet.

Landsbergen menar vidare att vikten av nätverk i samhället generellt ökar och när de teknologiska möjligheterna att delta i dessa nätverk finns på nätet, ja då är det där de utvecklas. Personligen håller jag med om att vikten av nätverk i samhället har ökat de senaste åren, men tittar man ännu längre tillbaka är nätverk av människor den största anledningen till att vi har utvecklats på de sätt vi har. Människor har alltid behövt varandra, och sedan länge gjort byten bortom tvåvägsbytet, organiserat sig i grupper. Nätverken är tydligare nu kanske, och inte minst snabbare.

Han menar att i diskussionen om huruvida marknaden eller den offentliga sektorn är mest effektiv i att utföra uppgifter får de båda nu konkurrens av ett tredje alternativ - de sociala nätverken. Det är i nätverken vem som helst kan skicka ut en förfrågan och snabbt få tag på vad de behöver, må det vara en expert, en tjänst eller bara fakta. Alla som är i nätverken är del av informationen - det är flervägskommunikation istället för envägskommunikation.

Facebook, LinkedIn och Twitter är alla exempel på sociala nätverk där alla medlemmar har samma möjlighet att kontakta varandra. En ‘vänskap’ på Facebook eller att vara ‘connected’ på LinkedIn ger båda parter samma inflytande. På Twitter däremot kan någon följa någon annan utan att den personen följer tillbaka. Det finns dock alltid möjlighet att kontakta vem som helst på Twitter. OECD (2007) lyfter fram begreppet ‘den deltagande webben’ (participatory web) och det är en viktig definition när man talar om sociala nätverk. Just det att alla har möjlighet att delta, att alla är en nod i nätverket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar